Liefde voor boeken

Gepubliceerd op: 26 januari 2024 13:39

In de spotlight: Erna! Erna is sinds begin vorig jaar vrijwilligster bij het Taalcafé en sinds september ook vrijwilligster bij de bibliotheek en het ontwikkelplein.

Waarom wilde je graag vrijwilligster worden bij de bibliotheek?

Omdat ik altijd gek ben geweest op boeken en lezen. Ik zag in het krantje van Losser dat ze vrijwilligsters zochten en dacht: “Hé, dit vind ik leuk.” Ik vind het leuk om mensen te ontmoeten en ze op weg te helpen. Dat ze met een fijn gevoel weer naar huis gaan.

Hoe is je liefde voor boeken ontstaan?

Als kind was ik al gek op boeken. Elke keer las ik weer nieuwe verhalen.
Toen ik in Enschede woonde, was het door omstandigheden niet haalbaar om naar de bieb te gaan en las ik veel op de e-reader.
Nu ik in Losser woon, is het veel toegankelijker voor mij geworden en is mijn liefde voor boeken weer opgebloeid.
Nu kom ik boeken tegen in de bibliotheek die mij leuk lijken en die neem ik mee naar huis. De e-reader gebruik ik ook nog, met name tijdens de vakanties.

Heb je een lievelingsboek? Zo ja, waarom is dit een mooi boek?

Ik heb niet echt een lievelingsboek, maar ik lees vooral romans. Bijvoorbeeld de boeken van Lucinda Riley. Informatieve boeken, gezondheidsboeken of waargebeurde verhalen vind ik ook erg interessant.

Op welke manier kun jij je liefde voor boeken aan anderen doorgeven?

Ik heb kleinkinderen en wil graag hen ook de liefde voor lezen meegeven. Ik lees ze voor en we kijken samen naar de afbeeldingen. Hopelijk worden ze net zo enthousiast voor boeken als ik.
Net zoals ik al eerder heb gezegd, vind ik het fijn om mensen met een goed gevoel naar huis te laten gaan, ze op weg te helpen met een boek en een kort praatje te houden. Door zelf enthousiast en open te zijn naar de mensen, hoop ik dat ze hierdoor net zo graag naar de bieb gaan als dat ik doe.